Wyprawa filmowa do Ukrytej Krainy Guru Rinpoche w Yolmo

Guru Rinpoche’s Hidden Land of Yolmo

W październiku 2019 roku zostaliśmy zaszczyceni wizytą Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche w Centrum Dharmy Pathgate w Zjednoczonym Królestwie. Podczas swojego pobytu Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche zwrócił się do Lamy Dondrup Dorje Rinpoche z prośbą o jego wsparcie w nakręceniu filmu dokumentalnego o Ukrytej Krainie Yolmo Guru Rinpoche.

Na północy Nepalu, na Himalajskich granicach Nepalu i Tybetu, znajduje się kraina Yolmo, otoczona śniegami, znana również jako Padma Tsal, „sanktuarium lotosowego gaju”. Ta okolica jest powszechnie znana w Nepalu jako Helambu i himalajskie pasmo górskie Langtang. Miejsce to było odwiedzane i błogosławione przez Guru Rinpoche z Odiyana i jego małżonki. Wypełnili oni góry i doliny religijnymi i materialnymi skarbami. (cytat ze scenariusza zwiastuna filmu Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche)

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche napisał i opublikował książkę zatytułowaną: Przewodnik do Ukrytej Krainy Yolmo Otoczonej Śniegami. Jego pragnieniem było wyprodukowanie filmu, który udokumentuje tą cenną krainę z jej świętymi miejscami, centrami odosobnienia i wioskami.

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche planował nakręcanie filmu w kwietniu 2020 roku. W kwietniu w Nepalu jest wiosna i drogi do wielu wiosek i centrów odosobnienia, które w zimie są zasypane śniegiem, stają się przejezdne. O tej porze roku cała okolica wygląda bardzo pięknie, na górskich szczytach widać śnieg a w dolinach świeżą roślinność i kwiaty.

Po rozmowie z Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche o jego planach filmowania w niektórych odległych miejscach, które obejmowały oddalone jaskinie, stało się jasne, że będziemy pozbawieni elektryczności przez wiele dni, stanęły więc przed nami liczne wyzwania natury technicznej do pokonania związane z filmowaniem w tych lokalizacjach. Na przykład potrzebowalibyśmy ładować kamerę używając przenośnych ładowarek zasilanych energią słoneczną.

Lama Dondrup Dorje Rinpoche życzliwie pokrył wszystkie koszty związane z wyprawą obejmujące podróż i sprzęt do nakręcania filmu.

Przybyłem do Kathmandu 28 lutego 2020 r., a Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche życzliwie powitał mnie na lotnisku. Lama Dondrup Dorje Rinpoche wręczył mi hojną ofiarę do przekazania Khenpo po moim przybyciu.

Sunrise over the Himalayas

1 marca 2020 r. opuściliśmy Kathmandu podróżując drogą do „Melamchim-gyang” odległej wioski w Yolmo na obrzeżu Himalajów. Następnego dnia Khenpo miał poprowadzić trzydniową praktykę recytacji Vajra Guru Mantra. Była to 6-godzinna podróż Jeep’em 4x4, wijącymi się górskimi drogami. Wiele z nich stanowiły błotniste szlaki o szerokości tylko jednego pojazdu, dostępne tylko przez część roku.

Podczas podróży, kiedy słońce zaczynało wschodzić, zobaczyliśmy spektakularny widok Himalajów, ścianę szczytów gór pokrytych śniegiem, oświetlonych złotym porannym światłem.

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche postrzegł to jako błogosławieństwo Guru Rinpoche, ponieważ dokładnie na takie warunki liczył Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche.

Melamchim-gyang village

Ostatni odcinek podróży do Melamchim-gyang jest bardzo dramatyczny. Bardzo stroma kamienista droga pnie się wysoko od rzeki, która biegnie dnem doliny. Wioska jest osadzona drastycznie wysoko na zboczu góry a ściana szczytów górskich pokrytych śniegiem wzbija się w oddali. Guru Rinpoche opisał tę górę jako Królową w powłóczystej sukni. Guru Rinpoche praktykował tutaj 1200 lat temu, jak opisuje książka Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche: Guru Rinpoche oświadczył, że Świątynia Amitabhy i wielkie centrum dążenia do  doskonałości powinno powstać w tym miejscu. IV Yolmo Tulku Zilnön Wangyal Dorje (1647-1716) zbudował taką kaplicę w Melamchim-gyang w VII lub VIII dekadzie XVII wieku.

W samym Melamchim-gyang i wokół niego znajduje się wiele relikwii i miejsc praktyki Guru Rinpoche i jego żon. Można doświadczyć silnego poczucia, że krajobraz ten jest natchniony błogosławieństwem Guru Rinpoche. Ponoć samo zobaczenie lub usłyszenie o dolinie Yolmo przynosi niesamowite korzyści.

Vajra Guru mantra retreat

Następnego ranka po naszej pierwszej nocy spędzonej w Melamchi-gyang, Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche rozpoczął praktykę mantry Vajra Guru od modlitw i nauczania. Obecnymi była mała grupa lamów, mnichów i duża grupa świeckich praktykujących. Świątynia Melamchi-gyang została zniszczona przez trzęsienie ziemi w 2015 roku. Lokalni ludzie są niesamowicie zaradni, stworzyli małą świątynię z blachy, gdzie odbywała się praktyka pod dachem z blachy falistej. Otaczający krajobraz był niewiarygodnie inspirujący jako sceneria dla tej praktyki.

W świątyni można znaleźć Klejnot Kamień Młyński Guru Rinpoche. Zgodnie z książką Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche, biografia Yolmo Tulku Tendzin Norbu (1589-1644) relacjonuje, że podczas jego wizyty w Melamchi-gyan, pokazał, że Klejnot Kamień Młyński Guru Rinpoche nie obracał się samoistnie (jak ludzie myśleli), ale on nim zatrząsnął, czego obecni byli świadkami, to było jedno z wielkich błogosławieństw doliny Yolmo.

The bridge to the Tharepati pass

Po południu Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche umówił przewodnika z wioski, żeby zabrał mnie do przełęczy Tharepati abyśmy spędzili tam noc w schronisku.

Była to 5 godzinna wspinaczka zboczem góry na wysokość 3700 metrów. Szliśmy przez deszcz, potem grad, a na końcu obfity śnieg. Im wyżej się wspinaliśmy tym głębszy robił się śnieg. Powietrze jest rzadsze na tej wysokości, co sprawia, że wysiłek fizyczny staje się trudniejszy. Zacząłem czuć wyczerpanie, więc idąc recytowałem mantry, co dało mi determinację, której potrzebowałem by dojść do schroniska, w którym mieliśmy spędzić noc

Schronisko prowadzi Krewny Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche, robił on wszystko co w jego mocy by się nami zaopiekować tej nocy i następnego ranka.

Tharepati pass

Następnego ranka filmowanie rozpocząłem przed wschodem słońca by uchwycić zapierający dech w piersiach widok pierwszego światła ponad Himalajami i Doliną Yolmo. Wraz z nakręcaniem zdjęć z lotu ptaka wykonaliśmy zdjęcia przy użyciu fotografii poklatkowej. Po filmowaniu wyruszyliśmy na wspinaczkę w wyższe partie gór, ale w ciągu nocy napadał świeży śnieg, który momentami sięgał mi do pasa, co sprawiło, że nie dotarliśmy zbyt daleko.

Filming on the Tharepati pass

Wczesnym popołudniem zaczęliśmy schodzić w dół, wzdłuż tylnego zbocza góry, do Melamchi-gyang. W drodze na dół mogliśmy słyszeć akumulowanie mantry Vajra Guru w wiosce, ponieważ echo recytacji roznosiło się po dolinie. Było to wielce inspirujące.

Brang Tshang - Guru Rinpoche's self-manifested stone throne

W naszej drodze do Melamchi-gyang Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche poinstruował nas byśmy sfilmowali „Brang Tshang”, które jest miejscem, gdzie kamienny tron Guru Rinpoche sam się pojawił. Lokalna legend głosi, że to tutaj Guru Rinpoche nauczał dharma daikinie i istoty z innych rzeczywistości.

Również na skale znajduje się siedem samo pojawiających się kamiennych mis ofiarnych.

Meditation Cave of the Self-arisen Sun and Moon

Na górnym obrzeżu Melamchi-gyang znajduje się jedna z jaskiń Guru Rinpoche znana jako Nyin-da Rang-jung Drug-phug lub Jaskinia medytacyjna Samo-powstałego Słońca i Księżyca, z powodu naturalnie powstałych wizerunków słońca i księżyca na kamiennym suficie jaskini. To tutaj Guru Rinpoche pozostawał w odosobnieniu przed podróżą do Tybetu.

Podczas trzęsienia ziemi w 2015 roku posągi znajdujące się w jaskini zostały zniszczone. Nowe posągi są tworzone przy wsparciu i pod przewodnictwem Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche. Zanim posągi zostaną ukończone muszą zostać poświęcone.

Consecration Ceremony

Wczesnym rankiem, Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche przeprowadził ceremonię poświęcenia. Po wstępnych modlitwach, zebrani Lamowie i świeccy praktykujący recytowali Modlitwę Siedmiu Wersów do Guru Rinpoche, podczas gdy Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche odprawił poświecenie umieszczając centralny kanał i wile innych cennych obiektów i świętych przedmiotów w posągach.

Sculpting statues with clay

Podczas mojego pobytu w Nepalu udało mi się odwiedzić Melamchi-gyang trzykrotnie będąc świadkiem prac tworzenia posągów w jaskini Guru Rinpoche. Posągi są lepione z gliny i pozostawione do wyschnięcia na wiele miesięcy zanim zostaną pomalowane.

Shower of Blessings practice

Ostatniego dnia praktyki akumulowania mantry Vajra Guru., zakończonej przez Khenpo Nyima Dondrup Dorje Rinpoche przeprowadzającym praktykę Deszczu Błogosławieństw. W czasie praktyki mocno padało, co było pomyślnym znakiem, przejawem deszczu błogosławieństw.

Tsuti Gonpa

Wyjeżdżając z wioski Melamchi-gyang wczesnym rankiem następnego dnia, wyruszyliśmy w podróż drogą do innych oddalonych wiosek i centrów odosobnienia.

Drogi są bardzo stromymi utwardzonymi szlakami. Niektóre z centrów odosobnienia, które Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche chciał odwiedzić stały się nieosiągalne, ponieważ drogi zostały zniszczone i nieprzejezdne.

Odwiedziliśmy Tsuti Gonpa, małe I bardzo spokojne centrum odosobnienia. Było to miejsce praktyki Shakya Sangpo, który był XV wiecznym odkrywcą klejnotu, który przybył by otworzyć drzwi do Sekretnej Świętej Krainy Yolmo.

Na miejscu weszliśmy do małej chatki odosobnienia. Po wejściu doświadczyłem mocne uczucie cichego spokoju i błogosławieństwa. Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche powiedział mi, że Taklung Tserul Rinpoche był zaproszony by tu spędzić czas, był on Szóstym Najwyższym Przewodniczącym Nyingmapa.

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche looking through very old Tibetan text

Wewnątrz chaty odosobnienia Khenpo Nyima Dondrup Rinopoche przeglądnął bardzo stary tybetański tekst, który miał ponad 100 lat i był zapisany złotem. W chacie odosobnienia znajdowała się szklana gablota z czaszką woła. Mówiono, że ten wół ciężko pracował pomagając przy budowie centrum odosobnienia.

Milarepa's Lion Fort Tiger Cave

Pod koniec dnia odwiedziliśmy Kachung, gdzie wielki Tybetański yogi Milarepa medytował przez trzy lata w Tygrysiej Jaskini Lwiego Fortu pod nadzorem swojego mistrza, Marpa, zaszczepiając sztandar duchowego spełnienia i doprowadzając do doskonałości swoje spełnienie.

Group picture at Milarepa's cave

Spędziliśmy noc w małej wiosce. Ponieważ nastąpiła przerwa w dostawie elektryczności musieliśmy znaleźć hotel z zapasowym źródłem zasilania abyśmy mogli naładować nasz sprzęt do filmowania na kolejny dzień. Z szacunku dla Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche, menager hotelu pozwolił nam wykorzystać ich całe zapasowe źródło zasilania, żeby naładować nasze baterie.

Palri Padma Odsal Ling

Następnego dnia udaliśmy się do wielu innych lokalizacji, w których nakręciliśmy materiał filmowy. Przybyliśmy do Palri Padma Odsal Ling. Ta świątynia posiada gigantyczny posąg Guru Rinpoche osadzony na górze na zapierającym dech w piersiach tle widokiem dolin i gór w oddali. Praktykujący tutaj również byli w trakcie trzydniowego odosobnienia recytacji mantry Varja Guru.

Czułem się bardzo zaszczycony podróżując z Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche, wielu ludzi było dla nas bardzo uprzejmych i robili co w ich mocy by nam pomagać.

On the summit of Yang Ri Khang Mountain

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche zaplanował dla nas nakręcanie filmu i podróż do bardziej odległych lokalizacji przy użyciu helikoptera. Jeden z przyjaciół Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche jest bardzo doświadczonym pilotem helikoptera, spotkaliśmy się z nim wielokrotnie w celu zaplanowania podróży, monitorując również prognozę pogody, aby wykorzystać odpowiednie dla nas warunki pogodowe. 16 marca 2020, kiedy warunki były sprzyjające, wczesnym rankiem udaliśmy się na lotnisko. Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche pragnął byśmy wcześnie wyruszyli, ponieważ o późniejszej porze dnia robi się pochmurnie. Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche wyjaśnił, że lokalny strażnik nie chciał żebyśmy tam byli.

Jak tylko przeszliśmy przez kontrolę na lotnisku pozostało mi niewiele czasu na przygotowania. Na szczęście helikopter na zewnętrznej części posiadał uchwyt na kamerę GoPro, więc mogliśmy zamocować kamerę GoPro. Ja usiadłem na przednim siedzeniu dla pasażera, skąd otworzyłem malutkie okienko, przez które mogłem wystawić jedynie obiektyw aparatu.

Po wystartowaniu z lotniska w Kathmandu, przelecieliśmy nad miastem a następnie na północ ponad otaczającymi górami w kierunku Himalajów.

Yang Ri Khang Mountain

Wylądowaliśmy w wiosce Melamchi-gyang aby pozostawić tam paliwo na naszą drogę powrotną. Obniżyło to ciężar naszego załadunku tak abyśmy mogli wzbić się na wyższy pułap w następnym locie. Następnie polecieliśmy na szczyt góry Yang Ri Khang. Guru Rinpoche powiedział, że to jest święta góra. Jest to również miejsce, gdzie zamieszkuje Amayangri, strażnik terytorium. Na szczycie Yang Ri Khang znajduje się świątynia, obecnie w budowie. Wcześniej znajdowały się tam inne świątynie, ale zostały zniszczone przez błyskawice.

Valley with Yangdak Chok cave and Tongshong cave

Po wystartowaniu z góry Yang Ri Khang polecieliśmy na północ, wzdłuż doliny do miejsca, gdzie znajdują się dwie jaskinie. Pierwsza z nich to jaskinia medytacyjna Yangdak Chok, jaskinia medytacyjna Guru Rinpoche i jego małżonek. Druga jaskinia to jaskinia Tongshong, jaskinia Guru Rinopche, która została ponownie otwarta przez Khyabje Chatral Rinpoche.

Jego Świątobliwość Pema Norbu Rinpoche postawił stopę w tej ukrytej dolinie i złożył swoje błogosławieństwa.

Planowaliśmy wylądować i nakręcić materiał filmowy w tych jaskiniach, ale śnieg był zbyt głęboki abyśmy mogli bezpiecznie wylądować. W zamian, przelecieliśmy nad doliną i na zachód, wysoko ponad śnieżnymi górami do sekretnego jeziora. Jezioro było zamarznięte i zanurzone w śniegu. To sprawiło, że bezpieczne lądowanie było niemożliwe, nie będąc w stanie rozróżnić co jest stałym lądem a co zamarzniętą wodą.

Lecąc dalej wylądowaliśmy na lądowisku dla helikopterów przy schronisku na przełęczy Tharepati aby nakręcić trochę zdjęć zanim polecieliśmy z powrotem, krótko lądując w wiosce Melamchi-gyang na tankowanie a następnie lecąc ponad południową częścią Yolmo do Kathmandu.

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche with Lamas from Namdroling Monastery

Pozostając w Kathmandu pracowaliśmy nad nowym nagraniem audio pewnych części tybetańskiego dialogu do „Życie Guru Rinpoche” żeby stworzyć ścieżkę dźwiękową o wyższej jakości. Stworzyłem prowizoryczne studio nagraniowe w wolnym pokoju w domu Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche.

Khenpo Nyima Dondtup Rinpoche grał rolę Guru Rinpoche w oryginalnym filmie Guru Rinpoche, więc do nowej edycji filmu nagraliśmy tybetański dialog Guru Rinpoche na nowo.

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche zaaranżował również pomoc dwóch lokalnych Anis (mniszek) z Klasztoru Namdroling by nagrały na nowo ścieżkę dźwiękową Daikiń do filmu.

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche wyjaśnił, że kiedy filmowali oryginalny film Guru Rinpoche, to po nakręceniu zdjęć musieli ponownie nagrać większość dźwięku, ponieważ nie nagrał się zbyt dobrze na planie zdjęciowym. Jego Świątobliwość wyjaśnił Khenpo jak ważnym jest by było to zrobione poprawnie, ponieważ to słowa przekazują znaczenie. Khenpo Nyima Rinpoche wyjaśnił, że Namdroling jest jednym z najlepszych instytutów buddyjskich na świecie, z ekstremalnie wysokimi standardami. Wszystko co jest wydawane z nazwą Klasztoru Namdroling musi odzwierciedlać te standardy.

Pewnego dnia Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche zaprosił 19 Lamów by odprawić całodniową Puja. Lamowie byli z Klasztoru Namdroling a obecnie przebywali w Kathmandu. Miałem możliwość dźwiękowego nagrania ich recytujących Modlitwę Siedmiu Wersów do Guru Rinpoche i mantrę Vajra Guru. Zrobiłem również zdjęcia twarzy Lamów, by użyć ich przy tworzeniu cyfrowych postaci do dodatkowych scen „Życia Guru Rinpoche – Nowa Edycja”.

Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche był nieprzerwanie elastyczny i układny w dostosowywaniu się do naszych planów zgodnie ze zmieniającymi się warunkami ze względu na koronawirusa. Podczas ostatnich trzech tygodni mojego pobytu w Nepalu całe państwo było objęte pełnym zakazem poruszania się, więc wszelkie zbędne podróże były niedozwolone. W rezultacie nie byliśmy w stanie kontynuować naszych planów filmowania i dalsze wyprawy do Yolmo były niemożliwe.

Wszystkie międzynarodowe loty z Nepalu zostały szybko zawieszone. Kilaka tygodni później miałem szczęście zostać odesłanym do kraju przez Brytyjską Ambasadę, która zorganizowała mój lot powrotny do Zjednoczonego Królestwa 8 kwietnia 2020 roku.

Uważam, że miałem niezmierne szczęście, żeby podróżować z Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche do Ukrytej Krainy Guru Rinpoche Yolmo. Dodaje mi to wiele otuchy, że podczas tych niespokojnych czasów jest tak wiele centrów odosobnienia, w których znajdują się praktykujący pełni zaangażowania i oddani dążeniu do działania Dharmy.

Ze swojego współczucia i dobroci Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche pragnie by nakręcić ten film, aby podzielić z innymi błogosławieństwo i korzyści płynące z tej cennej krainy. Jestem również zainspirowany przez determinację i poświęcenie Khenpo Nyima Dondrup Rinpoche by spełnić pragnienie Jego Świątobliwości by podtrzymać i propagować Dharmę w tej świętej krainie.

Zauważyłem, że od powrotu z Nepalu pomocnym jest dla mnie pamiętanie o radzie, którą otrzymałem od Lama Dondrup Dorje Rinpoche, po powrocie z mojej poprzedniej wyprawy do Nepalu w 2019 roku: „Wiesz, że Guru Rinpoche jest wszędzie.” Wizyta w świętych miejscach Guru Rinpoche była bardzo inspirująca. Mimo to nie musimy być w świętym miejscu by czerpać z Guru Rinpoche. Jeśli mamy Guru Rinpoche w naszym sercu i umyśle to błogosławieństwo Guru Rinpoche jest z nami wszędzie.